logo - Biuro projektowe AERODES
 
 

SAMONIT

Projekt Samonit powstał z inicjatywy i pod kierownictwem naukowym prof. Z. Goraja – kierownika Zakładu Samolotów i Śmigłowców Politechniki Warszawskiej w oparciu o środki przyznane przez MNiSW. Budowa i próby trzech prototypów tego samolotu miały miejsce w hangarze Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa z udziałem pracowników naukowych i technicznych Zakładu.

Samonit to bezpilotowy samolot rozpoznawczy przeznaczony do cywilnych zastosowań w warunkach dziennych i nocnych. Wyposażony w aparaturę typu FLIR i SAR może być użyty do monitorowania granic państwowych, akwenów morskich, obszarów leśnych, rurociągów, itp. Zbudowany został w dwóch wersjach: klasycznej i bezogonowej. Próby użytkowe wykażą, która z konfiguracji jest optymalna.

Ze względów bezpieczeństwa samolot wyposażony jest w dwa silniki o łącznej mocy około 15KM oraz spadochronowy system ratowniczy.

Aparatura rozpoznawcza o maksymalnej masie 15 kg jest wymienna i zależna od zastosowania.

Cechy charakterystyczne to modułowa konstrukcja, długotrwałość lotu, krótki start. Wyposażony jest w nowoczesny sprzęt elektroniczny do obserwacji z powietrza.

Dane techniczne
Napęd :
dwa silniki dwusuwowe, dwucylindrowe w układzie przeciwsobnym KOMATSU ZENOAH Titan ZG 80B 2 X 7,5 KM
Masy :
Startowa69 kg
Własna29 kg
Maks. ładunek38 kg
Maks. zapas paliwa22 kg
Wymiary:
Rozpiętość4,4 m
Długość2,0 m
Pow. nośna1,86 m2
Osiągi:
Prędkość maksymalna 190 km/h
Prędkość wznoszenia
(na H = 0)
4,9 m/s
Długotrwałość lotu 20 godz.
Czas wznoszenia
(na H = 6000m)
45min
Inne nasze konstrukcje